10. Bukit Wawasan, Puchong

Assalammualaikum WBT

Haii kembali lagi kita minggu ini.

Okay, so trip kali, Relax Hikers telah menerjah Bukit Wawasan yang terletak di Puchong.
Ketinggian Bukit Wawasan adalah 233Meter. 

Kami berkumpul di RNR Awan Besar untuk kumpul semua team, kemudian kami ke Restoran mamak yang berdekatan dengan kaki bukit. So makan makan, kami pon menuju ke kaki bukit.

Okay, kawasan parking dekat sini, memang penuh! Mungkin masa kami pi ni ramai orang kot. So terpaksa parking jauh gila dan kena jalan kaki la menghala ke kaki bukit.

Dekat sini, untuk pengetahuan semua ada 2 tempat boleh pergi. Sama ada ke Puncak atau ke Waterfall. Kalau ke Waterfall, laluan lain, dan kalau ke Puncak pon laluan lain. 

Dan, di sini juga ada 2 track yang korang boleh pilih. Kalau korang nak ke Puncak terus, better guna Track A, lebih dekat cuma dia mencanak sikit la.

Track B pulak, dia lalu ikut tokong cina. Tapi kalau lalu Track B, boleh pilih nak ke Waterfall boleh, ke Puncak pon boleh. Blue Lagoon tidak dibenarkan untuk lalu ya. Kawasan larangan dekat situ. Boleh kena tangkap.


Ini Track A


Ini Track B, masuk celah2 tu

Perjalanan kami bermula jam 8.55 pagi. Kami menghala ke Waterfall dahulu untuk mandi-mandi. Laluan nak ke Waterfall mudah juga. Nanti lepas naik ikut Track B, naik sampai atas, nanti jumpa ada 4 cabang, ambil kanan, terus depan sikit je, lepastuh ada signboard "Dilarang Masuk", haa korang masuk ikut situ 😆😆 Aku pon pelik. Tapi situ la laluan dia. Dia ada 1 lagi laluan, daripada 4 cabang tadi, pergi belah kiri pon boleh menghala ke Waterfall. Sama je jauh dia. 

Kami bergerak menuju ke Waterfall dan kira-kira 40 minit juga perjalanan, baru jumpa Waterfall.


Lepas kami mandi-mandi, dalam pukul 10.40am macam tu, kami pon mula bergerak untuk ke Puncak.

Time ni memang sesat ! haha. Sebab kitorang ikut track lain, dan memang kitorang sesat taktahu nak ke mana. Track dia banyak dan memang confuse kalau taktahu.

Jadi kami pon dok pusing sana pusing sini memang taktahu mana jalan nak puncak. 

Dah la baru lepas mandi sungai, mood nak ke puncak tu dah hilang dah sebab sesat. 

Sekali, kami jumpa sorang uncle ni. NASIB BAIK! Dia tunjuk jalan keluar ke kami. Dia tunjuk jalan semula ke 4 Cabang yang aku cakap tadi. Bila sampai situ je, perghhhh semangat pulak nak ke Puncak. hahah Padahal tadi dah cakap dekat uncle tu nak menghala ke Parking. Tapi bila dah separuh jalan, rasa rugi pulakkkk hahaha.

Jadi kami pon teruskan niat ke Puncak.

OKAY, Jalan nak puncak, kalau daripada bawah, ikut Track B, korang naik je lepastuh nanti jupa 4 cabang aku cakap tadi, korang ke kanan kemudian terus je ke kanan tu. Nanti belah kiri korang akan nampak satu kertas A4 paper tampal huruf B. Haa, itu lah dia menghala ke Puncak terus. Jadi dari situ tak confuse dah sebab track dia mudah kesan. 

Jadi, kami pon pergi la naik Puncak. Bagi aku track dia mudah sebab dia ada naik sikit lepastuh mendatar banyak. Jadi ada masa untuk rehat tarik nafas dekat mendatar tu.  First time aku dapat kalahkan Abg Faizal. hahahaha kalau tak, aku selalu tertinggal belakang wei. haha

Kami mula mendaki jam 11.55am, dan sampai ke Puncak jam 12.40pm.

40 minit masa untuk kami sampai ke puncak daripada petanda B.

Jadi, kami pon ambil la gambar macam biasa.

Jam 1.10pm kami bergerak turun.

Finally, 1.40pm sampaiiiiii bawah!!

Lepastuh pekena terus air kelapa. Perghh puas hatii!!

Okay itu jela cerita hiking kali ni. Takda apa menarik pon. Cuma info untuk yang nak ke sana jela, boleh la refer blog ni. Kahkahkah. Kalau tak faham apa aku cakap, comment jela. hahahah

Okay jom layan gambar. 












Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

9. BUKIT CHENUANG, HULU LANGAT

5. Gunung Berembun, Negeri Sembilan